Figuurtjes in Scratch-games laten bewegen via draadloze besturing. Dat kan met de BBC micro:bit en een speciale Bluetooth-dongel.
Op de micro:bit zitten twee knoppen (A en B) die je kunt indrukken. Als je dat doet, stuurt de micro:bit via Bluetooth een signaal naar je Scratch-programma.
Verder is het versnellingsmetertje interessant om te gebruiken. Als je het blokje "accelerometer x" (zie hieronder) in een schuif-blok plaatst, kun je een figuurtje van links naar rechts over het scherm laten bewegen. Dat doe je door de micro:bit schuin naar links of schuin naar rechts te houden.
Hieronder de code voor deze twee voorbeeldjes:
In onderstaand overzichtje zie je alle extra blokken die je tijdens het programmeren kunt gebruiken voor de micro:bit:
Nog een voorbeeldje. Met vier van de vijf standen van de tiltsensor op de micro:bit kun je Scratch-kat door het doolhof laten lopen. Dat is in de praktijk best lastig en dat maakt het lopen in een simpel doolhof ineens een uitdaging...
Muziek
Als je een speakertje – gewoon een simpele van een euro – op de micro:bit aansluit, kun je ook muziek maken. Aansluiten doe je met twee snoertjes met krokodillenklemmetjes.
Display
Het allerleukste van de micro:bit, het display, is helaas met Scratch niet zo goed te gebruiken. Je kunt er alleen een scrollende tekst op laten zien, en niet de led-lampjes individueel aan- en uitzetten, iets wat met sommige andere programmeertalen wel kan.
Speciaal hulpprogramma
Het Engelse bedrijf Revolution Education stelt via deze website http://www.picaxe.com/BBC-microbit gratis software ter beschikking om de BBC micro:bit te gebruiken als gamecontroller voor Scratch. Belangrijkste nadeel is dat je wel een speciale bluetooth-dongel nodig hebt die duurder is dan de BBC micro:bit zelf.