test

test

ROBOTICA, GAMES, ANIMATIES, KUNST EN MEER!


Leer op een leuke en creatieve manier programmeren met Scratch en Lego WeDo, de mBot, de BBC micro:bit en Makey Makey!

Op deze blog vind je lesmateriaal en workshopidee├źn van PinkyPepper, alias Martine Segers. Zij is ook in te huren voor het maken van lesmateriaal op maat en het geven van workshops in Den Haag en omgeving.


20 juni 2017

Basketballen met de mBot




Met een kartonnen chipsbakje, een licht balletje en een mBot kun je een geinig, eenvoudig basketbalspel maken.

Het idee komt van deze Spaanstalige site https://juegosrobotica.es/retos/reto-01/

Met de papieren baskets, zoals te zien op de foto's op deze Spaanstalige site, kreeg ik het spel helaas niet goed werkend. Te vaak zagen de "ogen" van de sensor mijn bal of prop papier niet, waardoor de puntentelling niet betrouwbaar was.

Ik vermoed dat een prop of een balletje niet goed wordt gedetecteerd als die te dicht langs de ultrasonische sensor gaat of er te snel langskomt. Daarom maakte ik een iets andere variant.


Na wat gepuzzel kwam ik tot de volgende oplossing: een bakje met een schuine verhoging op de bodem, waardoor de bal altijd naar de buitenkant van het bakje rolt en zo goed gezien wordt door de sensor.



De verhoging is gemaakt van een stukje gevouwen karton in de vorm van een driehoek (een soort mini-schans). Aan de kant van de "ogen" zit de hoogste kant, waarvandaan het balletje altijd naar beneden rolt, dus weg van de sensor.

Hier een voorbeeld van de code die je kunt gebruiken:


Spelverloop

In dit spel wacht de speler eerst op het geluid cymbal crash voor hij of zij het balletje in het bakje mag proberen te gooien. Als dat lukt, krijgt de speler een punt.

De bal moet nu weer uit het bakje gehaald worden. Om te zorgen dat je dan geen punt krijgt, "wacht" het computerprogramma tot de ultrasonische sensor alleen de rand van het bakje ziet en niet iets dat daar nog voor zit. Daarna volgt weer het geluid cymbal crash ten teken dat de bal opnieuw gegooid mag worden.

Verder heb ik gekozen voor een lachend gezicht als je een punt scoort en het geluidje "yay". Daarna komt de score in beeld op het display van de mBot.

In een andere versie had ik zelf "goal" ingesproken en het geluid cymbal crash vervangen door de zelf ingesproken tekst "3, 2, 1, start".

Witte vlekken

Op de witte plekken in de code moet je zelf even het goede getal invullen. Dat getal is afhankelijk van de grootte van het bakje. Bij mijn vrolijke Hema-feestbakje had ik daar 6 staan. Dat betekent dat er ongeveer 6 centimeter tussen de "ogen" van de mBot en de rand van het bakje zit.

Veel plezier ermee als je dit zelf ook gaat maken.