test

test

ROBOTICA, GAMES, ANIMATIES, KUNST EN MEER!


Leer op een leuke en creatieve manier programmeren met Scratch en Lego WeDo, de mBot, de BBC micro:bit en Makey Makey!

Op deze blog vind je lesmateriaal en workshopidee├źn van PinkyPepper, alias Martine Segers. Zij is ook in te huren voor het maken van lesmateriaal op maat en het geven van workshops in Den Haag en omgeving.


18 augustus 2015

Volg de lijn


Hallo allemaal,

hieronder vind je een les die ik gemaakt heb naar aanleiding van een leuk spel dat onlangs als uitgelicht project ("feature") op de Scratch-homepage stond.

Met deze les kunnen leerlingen een variant op onderstaand spel maken.

Wat moet je doen in dit spel? Stuur het roze blokje met je pijltjestoetsen over de witte lijn. Zodra het blokje de witte lijn niet meer raakt, ben je af. Dan verdwijnt het blok en moet je opnieuw beginnen. Als je alle levels gehaald hebt, kun je het parcours nog een keer "lopen" met een kleiner blokje.

Mijn eerste ervaring is dat dit voor kinderen die nog niet zo veel Scratch-lessen gevolg hebben, best een lastige opdracht is. Leerlingen moeten de startpositie van het blokje heel goed kiezen, anders zijn ze hun blokje "kwijt". Daar staat tegenover dat het eindresultaat een spel is dat kinderen erg graag spelen. Aanbevolen voor leerlingen die meer uitdaging aankunnen na een aantal Scratchlessen.

Als je een pdf-je wilt van deze les, kun je me mailen via pinkypepper.scratch apenstaartje gmail.com. Deze les is inmiddels in verschillende workshops en lessen getest. Mocht je desondanks onduidelijkheden tegenkomen, dan hoor ik dat graag.

Veel maak- en speelplezier!

Groetjes van Martine

P.S. Bedankt @fmtfmtfmt2 voor het verzinnen van het mooie idee voor dit spel. Hier vind je het origineel waar ik een vereenvoudigde versie van gemaakt heb om de code beter begrijpbaar te maken voor leerlingen die nog niet zo veel Scratch-ervaring hebben: https://scratch.mit.edu/projects/67660036.